Slik får du bryllupsdagen til å gå på skinner
Timeplan over bryllupsdagen – hvorfor du trenger en, hvordan du kan lage en og hva du gjør med den.
Begynn i midten – med vielsen
Dette er vanligvis det første tidspunktet som blir satt. Ved å bruke det som utgangspunkt er det mye lettere å finne ut av resten av puslespillet.
Spør deg seg følgende spørsmål:
- Hvor mange får hår og sminke gjort av samme stylist? Spør stylisten hvor mye tid de beregner.
- Skal dere ha first look?
- Når begynner vielsen?
- Hvor lang tid trenger dere på å dra fra der dere har forberedelsene til vielseslokalet?
- Hvor lang tid trenger dere på å komme dere fra vielsen til festlokalet?
- Hvor lenge har dere leid lokalet / caterer / DJ / fotograf?
Jobb dere så bakover fra vielsestidspunktet og legg til tid til forberedelsene og first look. Deretter ser dere på dagen fremover i tid. Hvordan ser dagen ut nå?
Snakk med de ulike tjenestetilbyderne
De er ekspertene. De vet hvor lang tid du trenger til å gjøre deg klar, servere maten og ta familieportrettene.
Legg til ekstra tid – mange steder
Du vet ikke hva som kommer til å skje. Legg til 5-15 minutter til hvert punkt på planen. Det er så mye bedre å ha en rolig stressfri bryllupsdag enn å skulle putte inn altfor mange elementer i en full timeplan.
Husk på fotografen
I hvor mange timer har du booket fotograf? Hva får du dekket med det? Legg til ekstra tid eller flytt rundt på ting for å få det resultatet du ønsker deg!
Ikke gå sulten
Pass på at det er nok måltider. Seriøst! Du vil ikke ende opp med irriterte gjester og du vil ikke besvime i løpet av fotograferingen fordi du glemte å spise. Server noe å spise på før hovedmåltidet. Ta med deg snacks.
Ikke glem logistikken
Legg til nok tid for uforutsett logistikk – som trafikk! Legg til tid til parkering og det å komme seg rundt i en kjole.
Planlegg etter været
Husk at du kan trenge å flytte rundt på ting på grunn av regn, og pass for all del på at dere kommer dere ut for å ta portrettbilder i solnedgangen.
Del timeplanen
Når timeplanen for bryllupsdagen er klar må du passe på å dele den med forlovere, toastmaster, caterer, frisør, fotograf etc.
Planlegging er nøkkelen her. Spør de ulike du har booket til bryllupet om hva de trenger av tid, og hva de anbefaler at du gjør. Legg til ekstra tid, skriv alt ned og del det med nøkkelpersoner. Med dette kommer du langt på vei i å lage en timeplan og redusere stress på den store dagen.

Hei jeg heter Ingvild
Jeg vil aller helst være ute å ta bilder av fine par. Jeg bor med hunden og kjæresten min i Kristiansand, og jeg elsker å reise på jakt etter vakker natur og kjærlighetshistorier.